Innbyggernes beste Larvik-pitch: – Selv «rushtrafikken» her er litt rørende
Vi ba innbyggerne i Larvik komme med sine beste grunner til å at folk bør flytte akkurat hit. Responsen var overveldende - og fikk oss nesten til å lure på hvorfor vi ikke er blant Norges aller største byer!
Men så er kanskje nettopp det noe av poenget: bort fra storbyens tjas, mas og hverdagsstress, samtidig som man fint kan oppsøke de urbane kvalitetene når man har behov for det. Og her trenger man ikke toppe skattelistene for å kunne bo som en konge.
– Flytt til Larvik - der du kan bo ved sjøen uten å måtte vinne i Lotto først, skriver merete_co i kommentarfeltet på vår Instagram.
Vi laget en konkurranse der vi la tre premiumpass til Stavernfestivalen i potten, og ga Larviks innbyggere følgende oppgave:
«Hvis du skulle overbevise en venn om å flytte til Larvik med noen få setninger - hva ville du sagt?»
Til sammen fikk vi over 100 kommentarer på Instagram og Facebook. Og trenger du gode argumenter for å selge inn Larvik til noen du kjenner, er det bare å boltre seg i alle de kreative og gode innsalgene fra befolkningen!
Eller sende dem denne saken - der vi har plukket ut noen av kommentarene.
TrineEinar skriver:
«Hvorfor flytte til Larvik? Fordi du fortjener å bo et sted hvor stranden, skogen og sentrum er naboer. Fordi "skal vi ta en tur til sjøen?" er et hverdagsforslag, ikke et helgeprosjekt. Og fordi Larvik er en av de få byene der du får utsikt uten å bo deg ihjel.»
Eller som Puls_li formulerer det så treffende:
«Tenk å bo der folk vil reise på ferie. Larvik har det aller meste, Larvik leverer!»
BARE ET ØRLITE UTVALG: Noen av Larviks flotte strender og badeplasser.
Siljemarienorris kommer med en morsom kjærlighetserklæring til Larvik - og er innom alt fra sjarmerende rushtrafikk til gode truser (!):
«Kjenn på roen, og lukta av salt sjø når du går ut av døra. Og legg merke til den litt rørende " rushtrafikken" du kan treffe på Gloppebrua eller Stavernsveien ca kl 8 om morran og 16 på ettermiddagen. 🥰 I Larvik synes vi det er langt å gå de 300m fra 4t gratis parkering til butikken vi skal besøke og vi syns det er uhørt når p-plassen foran huset er tatt av noen andre og vi blir nødt til å gå 30m med de freshe varene fra Meny Blinken..(forøvrig Norges beste matbutikk). Vi er bortskjemte med enkel tilgang til alt vi trenger. Rent vann, frisk luft, turterreng, svaberg, strender og ett levende bysentrum med butikker som tilbyr alt fra eksklusive designvarer til billige men fantastisk gode truser på Kappahl 😅 Vi har ALT i Larvik, vårt lille paradis.»
Og dersom du fortsatt nøler - så kan tespenes fortelle at vi også har et variert og spennende arbeidsmarked i regionen:
«Flotte turmuligheter og badeplasser. Billig bolig. Arbeidsmarked fra Tønsberg til Skien. Trygge og gode skoler. Kort vei til utlandet fra Torp. Hilsekultur i marka. Stavernidyll om sommeren. Foldvik familiepark. Bøkeskogen. What´s not to like? 😎»
Her er et knippe flere kommentarer om Larviks fortreffelighet - om ikke du har latt deg overbevise tidligere, så blir du det kanskje nå…?
Lienezavadska22
Flytt til Larvik. Det er som Oslo DLC-en uten bugs, stress og 19 000 kr for en ettroms. Her får du sjø, skog, kaffe, folk som sier hei – og nok ro til å høre dine egne tanker igjen 😎
Meglertori
Larvik er byen der du kommer for utsikten, blir for livskvaliteten, og lurer på hvorfor du ikke flyttet til tidligere. Larvik er ikke bare et sted å bo - det er en livsstil med hint av feriefølelse hele tiden 🤍
Janne Lill Aske
Flere mil med spektakulær skjærgård rett utenfor stuedøren og Norges største og vakreste Bøkeskog. En uendelig sommer og lokale smilehull som Stavern og Nevlunghavn.Nyt å bo der andre betaler dyrt for å reise til.
bymadeleinebr
20% mer sol enn Oslo. 300% mer sol enn Bergen 🤪
Elinthunesandaas
Fantastisk natur og sjø, som å være på ferie hele tiden☀️😍 nærhet til alt og mange fine kulturtilbud og spisesteder😍
Rebecca Abrahamsen
Larvik er som en eks du aldri helt kommer over. Du prøver nye steder, nye byer og nye postnumre. Men så kommer sommeren, lukta av sjø, lyden fra Stavernfestivalen og minnene fra de beste dagene i livet. Plutselig skjønner du at Larvik ikke er stedet du kom fra. Det er stedet du hører hjemme 😍☀️
Beneflaaten
En by som bare blir bedre og bedre🤩Du burde prøve!! 🫶🏻
Noellen
Jeg bodde i Larvik som utvekslingsstudent i 2010–2011. Jeg gikk på THVS og studerte musikk. Jeg bodde hos tre forskjellige familier, og alle tok imot meg med varme og omsorg. Jeg har bare gode minner fra tiden min i Larvik. Siden den gang har jeg vært tilbake på besøk tre ganger, fordi jeg elsker både Larvik og menneskene som bor der. Larvik vil alltid ha en spesiell plass i hjertet mitt – det føles som familie.
kjerstifs
Larvik, en by med uendelige aktivitetsmuligheter, sportslig som kulturelt, komprimert ned i en liten koselig kystby som byr på både sjø, ferskvann, kilometre med kyststi, en deilig bøkeskog og en helt egen sjel.
Rakel.ruth
Her er det god plass i herlig natur, spennende lokale virksomheter, snille boligpriser og kort veg til Oslo 🤠Ikke minst så er det jo en meget trivelig befolkning og godt tennismiljø😁
Tanyaulianenko
I Larvik finnes alt du trenger for å være lykkelig 😊❤️
mrozek.n
Jeg synes Larvik er en flott by å bo i. Det er kort vei til det meste, og jeg har nærhet til både stranda og Color Line. Rundt Larvik finnes det mange fine opplevelser, enten man liker natur, sjøliv eller kultur. Jeg setter også stor pris på roen, stillheten og naturen 👌🏕️
I tillegg ligger Stavern like i nærheten, og der arrangeres Stavernfestivalen – etter min mening den beste festivalen i Norge.🎡🚀
Jiyyy
Fantastisk kystnatur + boligprisene er mye lavere enn i byer som Oslo. Du kan få enebolig med hage til prisen av en liten leilighet i hovedstaden😎
Inlatho
Fineste kystbyen😍 - du kan leve det urbane livet , nyte natur & kultur. Noe for alle & bare en svipptur fra Oslo✨️
Ina.roeland
Det beste med Larvik er det unike mangfoldet som strekker seg fra pulserende kystliv, svaberg og kulturtilbud 🌊🎭, og hele veien oppover Lågendalen. Her skinner kommunen litt ekstra med sin spektakulære natur, frodige kulturlandskap og en helt egen ro 🌲✨ Du får rett og slett i både pose og sekk! 🏡☀️