Kunder fra andre byer reiser til Larvik for å handle

Kunder fra andre byer velger Larvik-butikker  

Nisjebutikker i Larvik med særpreg, håndplukkede varer og ærlige tilbakemeldinger opplever stadig oftere at kunder fra byer som Oslo, Skien og Sandefjord tar turen hit for å handle.

– Vi er så heldige at vi har mange kunder fra Porsgrunn, Skien, Oslo, Tønsberg og Sandefjord i tillegg til Larvik. Og der har vi én av dem, tenker jeg, sier Karma-innehaver Marit Meløy - og nikker mot en kvinne som nettopp har kommet inn i butikken. 

Vedkommende er et kjent navn og ansikt i Skien, og ønsker ikke å ha navnet sitt på trykk. Men hun forteller gjerne hvorfor hun reiser til Larvik for kleshandelen: 

Karma 7
Marit Meløy hos Karma har jobbet i klesbransjen i 46 år - og anslår at hun kjenner igjen rundt 90 prosent av kundene som kommer inn døra.

– Jeg synes de har et veldig bra utvalg. Moderne og flotte farger. Virkelig delikate ting. 

– Og det finner du ikke i Skien?

– Ikke slike lekre ting som her. I Skien er det mye senterbutikker, og det ser du overalt. Unike butikker som dette er mer sjelden, sier hun. 

Plukker ut alle varer selv

Karma er langt fra alene om å tiltrekke seg utenbyskundene. Både hos Pers Garage, Rått og Sanselig og Hungry Heart får vi de samme historiene: stadig flere av kundene deres reiser hit fra andre byer for å handle. 

Pers Garage 3
Kristine Øritsland praktiserer ærlighet med kjærlighet overfor kundene sine hos Pers Garage.

– Jeg tror at vi som driver butikk i Larvik sentrum skal være kjent for å være ekstremt koselig for kundene å komme inn i. Vi skal skille oss ut på stemningen i butikken. Og så skal det være gode merkevarer, som du får i storbyene. Vi går «all in» i det vi gjør, og bruker oss selv ekstremt mye, sier Kristine Øritsland hos Pers Garage. 

Vi kan for eksempel si «dette var ikke riktig fasong til deg»

— Kristine Øritsland, Pers Garage

– På hvilken måte? 

– Vi er ekstremt ærlige. Skal man kle seg opp, ser vi hva folk kan gå med og ikke. Vi kan for eksempel si «dette var ikke riktig fasong til deg». Kundene merker om vi er engasjerte og bryr oss. Det er det vi vinner på. Vi synes dette er så moro, og da smitter det over på kundene. Og så plukker vi ut alle varene selv. Alt vi kjøper inn har en mening, sier Øritsland. 

Karma 13
- Jeg ble mormor i går, sier en kunde gledesstrålende idet hun kommer inn dørene hos Karma.

– Synes du denne ble for harry for meg?

Kunden holder fram en sjokkrosa genser foran Karma-ansatt Inger Sanna. 

– Det synes jeg ikke. Du er blitt så tøff med fargene, Lisbeth. Jeg synes du er modigere enn noen gang, lyder svaret fra Sanna. 

Kunder på turné

Rått og Sanselig på Torget runder 20 år i mai. De mener utvalget i Larvik er bedre enn mange forestiller seg. 

– Og så opplever vi at mange av kundene våre ønsker å gå rundt og kose seg når de er her. For eksempel på lørdager kan folk gå her i timesvis. Kanskje er de en tur i blomsterbutikken, en tur på Hungry Heart, i noen andre butikker for så å komme tilbake hit, sier Camilla Russeltvedt Larsen. 

Rått Og Sanselig 5
Disse tre damene holder fortet hos Rått og Sanselig. Fra venstre Camilla Russeltvedt Larsen, Charlott Hysén og Victoria Hillestad.

Marit Meløy hos Karma peker også på viktigheten av flere aktører i sentrum som kan spille på lag med hverandre. 

– Vi kan ikke bli gode alene. Vi har flere aktører og butikker som gjør det bra, sier hun. 

– Hungry Heart, for eksempel, trekker også mange. En lørdag det regnet kom det for eksempel et ektepar hit fra Sande. De satt hjemme og fant ut at de skulle ta seg en tur til Larvik for å spise på Hungry Heart, og så handle hos oss. Det var snakk om et voksent ektepar på 65 år, som tagget oss på Instagram etterpå og takket for en hyggelig dag, supplerer kollega Inger Sanna. 

Noe annet som gir uvurderlig drahjelp er hytteturistene og steder som Farris Bad. I april har en gjeng stamkunder fra Oslo varslet at de kommer i egen minibuss for å handle i butikken deres. 

– Derfra kommer det masse jentegjenger, som har fått seg litt sjampanje og greier, for å shoppe. Jobben vår er aldri kjedelig, sier Meløy. 

Karma 6
Inger Sanna og Marit Meløy har spesifikke kunder i tankene når de gjør innkjøp.

Selv om flere av nisjebutikkene gjør det godt er det mange som generelt oppfatter Larvik sentrum som folketomt og dødt. Kristine Øritsland hos Pers Garage sier det slik: 

– Sist lørdag var det deilig kaos i butikken vår, og utrolig mye mennesker. Lørdagene er ofte veldig bra. Men likevel trenger ikke det bety at det er mye folk i byen, og folk kan si «det var jo helt dødt på torget!». Jeg tror en del kunder ofte vet nøyaktig hvilken butikk de skal til, og så går de dit. Hadde vi hatt litt flere kafeer i byen, som gjør at folk hadde satt seg ned, tror jeg vi ville sett mer folk i gatene. 

Hos Karma opplever de at kunder ringer og spør om det er ledig parkering utenfor. 

Rått Og Sanselig 6
Damene hos Rått og sanselig understreker viktigheten av å sende kunder til andre klesbutikker i byen - dersom de selv ikke har varen kunden ser etter.

– Og hvis vi sier «nei, nå er det fullt» kan svaret fort være «OK, da kommer vi i morgen i stedet!». Det er akkurat dette vi må få til - at folk går ut av bilen og beveger seg i byen, så vil de se at det er folk. Det blir ikke noe fart av at folk parkerer rett utenfor døra til en butikk og så drar igjen. 

– Vi er veldig nøye på å fortelle kundene våre om alt som finnes her. Vi vil at byen skal vokse, sier Charlott Hysén hos Rått og Sanselig. 

– Og derfor må vi passe på hverandre. Hvis folk ikke finner det de ser etter hos oss, skal vi hjelpe dem å finne det i en annen butikk i byen. Eller når en kunde sendes ned hit fra Lotta hos Pers Garage, fordi de tror at vi kanskje har det hos oss, sier Camilla Russeltvedt Larsen.