Arkitektvinnere fra Paris på plass i Larvik: − Til å miste pusten av

Arkitektvinnere fra Paris på plass i Larvik: − Til å miste pusten av

De gikk til topps i arkitektkonkurransen Europan - både hos den internasjonale fagjuryen og blant folkepanelet i Larvik. Denne uka var arkitektene bak vinnerforslaget «Regenerate» i byen for første gang. Og de ble tatt på senga av det som møtte dem på Bøkkerfjellet. 

I strålende solskinn og temperaturer som kunne minne om tidlig vårstemning viste Larvik seg fra sin beste side mandag - blant annet til glede for to personer som har lagt ned et hundretalls arbeidstimer på en by de inntil nylig aldri hadde hørt om. 

Men da arkitektene Ons Larguech fra Tunisia og Tian Li fra Kina - som til daglig holder til i Paris -  så presentasjonsvideoen av Larvik, var de ikke i tvil om hvilken by de ønsket å jobbe med. 

− Førsteinntrykket av Larvik? Fredfullt. Bildene vi så, og miljøet rundt, virkelig fredelig. Vi ønsket å tilpasse oss det i vårt forslag, i så stor grad som mulig, sier Li. 

Europan Arkitekter I Larvik 2
Prosjektutvikler Ingerid Heggelund og arealplanlegger Ole Sannes Riiser forklarer til de Europan-vinnende arkitektene Ons Larguech og Tian Li. Helt til venstre bibliotekssjef Kari Moldvær.

Men én ting er å se noe på video og på bilder - noe annet er å se det med egne øyne. Og arkitektduoen ble nærmest slått i bakken av utsikten som møtte dem fra Bøkkerfjellet. 

− Det er ganske annerledes enn inntrykket vi hadde fra før. Utsikten er mye mer imponerende. Altså, den var allerede imponerende i videoen, men når vi står her nå er det overveldende. Til å miste pusten av, sier Larguech. 

Og legger til:

− De to bygningene der borte (peker mot Tollboden) er virkelig vakre. Og så er det veldig bratt, ha-ha. Vi visste at det ville være det, men det var noe annet å oppleve det da vi gikk fra Indre havn til bysentrum. 

− Hva får dere til å bruke en formulering som «til å miste pusten av»? 

− Utsikten er spektakulær. I andre byer har du alltid hindringer, men det er sjelden du finner noe som dette, med en så åpen sikt til sjøen. Det er veldig interessant, sier de. 

Europan Folkestemmen
Slik ser arkitektene i vinnerforslaget "Regenerate" for seg forbindelsen mellom Bøkkerfjellet og Indre havn.

Larvik fikk inn flest forslag (19) av samtlige norske byer på arkitektoppdraget, der oppdraget blant annet handlet om å lage den beste forbindelsen mellom Indre havn og Bøkkerfjellet. 

Der mente altså både juryen og folkepanelet i Larvik at Regenerate leverte det beste alternativet. 

− Vi er veldig stolte over at folkestemmen også likte vårt forslag best. Særlig fordi vi tenkte aller mest på innbyggerne mens vi jobbet med prosjektet: Hvordan lage et sted der folk kan samle seg, nyte havneområdet og den fantastiske utsikten, i kontrast til dagens situasjon, hvor det nesten ikke er noen aktivitet, sier arkitektene. 

− Hva tenkte dere med gangbroen fra Bøkkerfjellet ned til Indre havn? 

− Vi tenkte mye på den løsningen. For vi var usikre på om vi det skulle være som en promenade, eller som en enklere og funksjonell variant som folk også bruker om vinteren. Vi valgte en så «lett» løsning som mulig, med blank overflate, så landskapet kunne gjenspeiles i gangbrua. Det viktigste er at folk bruker den. Vi ser prosjekter rundt om i verden hvor de forsøker å lage store ting, men så blir det ikke funksjonelt nok, fordi folk tenker at det tar for lang tid, sier duoen. 

Med en større grad av medfinansering av private, jo enklere og raskere går det å gjennomføre.

— Ole Sannes Riiser, prosjektutvikler
Europan Regenerate 2
Området i Indre havn ved Tollboden i forslaget "Regenerate". Arkitektene foreslår at havnebassenget gjøres om til skøytebane på vinterstid.

Prosjektutvikler Ingerid Heggelund og arealplanlegger Ole Sannes Riiser fra Larvik kommune har nå hatt to fysiske møter med arkitektteamet. Som vinner av Europan får de i første omgang et arkitektoppdrag av kommunen til verdi av én million kroner. 

− Hva er dere enige om med tanke på veien videre?

− Vi skal følge opp videre etter sommeren og ha et oppstartsmøte. Da har vi også fått avklaringer rundt Nasjonal Transportplan og InterCity, sier de. 

Sannes Riiser sier det blir viktige avklaringer, som vil gjøre det mye lettere å jobbe videre med prosjektene. 

− Da vet vi om jernbanen fortsatt skal være der eller ikke. Det er avgjørende for hvordan vi skal jobbe videre med hele Indre havn. Politikerne er veldig opptatt av at vi skal komme videre. Og da er dette prosjektet en av mange sentrale brikker, sier han. 

Europan Arkitekter I Larvik
Ons Larguech lot seg forbløffe av utsikten fra Bøkkerfjellet.

Vi skal samarbeide, lytte til dere og få det til! Og så skal vi ikke skuffe dere.

— Ons Larguech og Tian Li, vinnere av Europan

− Hva har kommunen forpliktet seg til videre - og hva skal oppdraget brukes til? 

− Til noe som er relevant, som bringer oss et steg videre. At vi ikke begynner å tegne noe «artig», men noe vi faktisk tenker å bygge, sier Heggelund. 

− Det endelige resultatet trenger ikke bli akkurat som i vinnerforslaget?

− Nei, det er sånn det er med arkitektkonkurranser. Det er ideer. Og så skal vi selvfølgelig jobbe videre med en idé, sånn at den blir mer konkret, sier hun. 

 

Bro Porsgrunn
12 år etter at dette forslaget vant Europan-konkurransen i Porsgrunn, er broen i ferd med å bli realisert.

Begge sier eksterne bidragsytere blir avgjørende for hva som etter hvert kan realiseres. Heggelund viser til Porsgrunn, der man nå bygger en bro som var en del av Europan-vinnerforslaget i 2012 - altså 12 år etter.  

− Det var med finansiering fra staten, så her kan det være mange bidragsytere. Bane Nor kan for eksempel være en annen bidragsyter. Det kan være flere av dem. Vi må lete etter de partnerne, sier hun. 

Europan Arkitekter I Larvik 3
Denne gjengen brenner for å gjøre Larvik til en så attraktiv by som mulig. Fra venstre prosjektutvikler Ingerid Heggelund, arkitektene Ons Larguech og Tian Li, arealplanlegger Ole Sannes Riiser og bibliotekssjef Kari Moldvær

− Vi må investere i byen vår for å gjøre oss attraktive. Dette kan bidra til det. Med en større grad av medfinansering av private, jo enklere og raskere går det å gjennomføre. Derfor er vi opptatt av å ta med det perspektivet. Vi må tenke kommersielt også, sier Sannes Riiser. 

Larguech og Li er innforstått med at det kan ta tid før deres ideer for Larvik kan materialisere seg. For eksempel er den planlagte åpningen av Fiskerihavna i Indre havn for øyeblikket utsatt til 2028.

− Selvfølgelig kunne vi ønsket å starte med en gang, men vi har stor forståelse for at dette kan bli en prosess som tar tid. I vårt yrke ser vi stadig prosjekter som tar år å realisere, og som forandrer seg underveis. 

− Har dere en beskjed til innbyggerne i Larvik?

− Vi er så glade for at dere valgte oss! Vi skal samarbeide, lytte til dere og få det til! Og så skal vi ikke skuffe dere. Enten folk er fra Tunisia, Kina eller Larvik er man opptatt av de samme tingene: folk ønsker å gå langs sjøen, ha tilgang til bibliotek og nyte byen sin. Disse tingene endrer seg aldri, sier de.