Europeiske arkitekter skal slåss om Larvik

Europeiske arkitekter skal slåss om Larvik

Den anerkjente arkitektkonkurransen "Europan 17" lanseres i dag med fem norske tomter – Larvik har en av dem.

Europan er en europeisk idékonkurranse om arkitektur, landskap og byutvikling for unge arkitekter. 50 parallelle arkitektkonkurranser lanseres i Europa samtidig

Case Larvik

– Crazy, konservative og wow-forslag

– Europan er spesiallaget for kommuner og utviklere som har vanskelige utfordringer i bybildet, hvor du ikke vet hvor du skal starte, og trenger forslag til å hvordan gå fram, sier Bjørnar Haveland. Han er generalsekretær i Europan Norge.

Haveland leder arbeidet med Europan i Norge.

– Formatet tiltrekker seg et enormt mangfold i forslagene som kommer inn, både de som er helt “crazy”, de som er konservative og de som gir WOW-faktoren, forteller Haveland. 

I år er det Trondheim, NTNU, Karmøy, Arendal og Larvik som er med i konkurransen. Larvik er med i Europan for første gang.

Untitled Design (3)
Bjørnar Haveland, generalsekretær i Europan Norge og arkitekt hos Kaleidoscope.

Dette er tomta i Larvik

Bøkkerfjellet + Indre Havn

Prosjektet og tomta som Larvik skal delta med, strekker seg fra parkeringsplassen ved Bøkkerfjellet, ned til Tollboden og Vestre brygge.

Prosjektutvikler Ingerid Heggelund forteller at arkitektenes oppgave er å løse et sammensatt behov. Nye forbindelser er stikkord som beskriver utfordringen.

– Det handler i hovedsak om å gjøre noe med barrierene som høydeforskjellen mellom Indre Havn og Bøkkerfjellet og dagens infrastruktur - jernbanespor og fylkesvei utgjør, sier Heggelund.

Ole, Ingerid Og Kari (1 Av 1)
– Jeg er veldig spent på hva unge europeiske arkitekter tenker om hvordan vi kan lage gode forbindelser mellom sentrum og Indre havn, sier prosjektutvikler Ingerid Heggelund (midten). Her sammen med Ole Sannes Riiser (arealplanlegger) og Kari Moldvær (Biblioteksjef).

Heggelund understreker at det ikke er gitt at det blir en rett-opp-og-ned-heis, som det har vært snakk om tidligere. 

– Det kan bli en forbindelse formet som ramper eller trapper, men det kan også bli en heis, eller en kombinasjon, sier hun. 

Bjørnar Havelund i Europan Norge synes Larviks tomt er svært spennende.

Larvik er en komplisert by som har et spesielt forhold til sjø, havet og horisonten. Det handler om å dra sjøen nærmere sentrum, og sentrum nærmere sjøen, sier Haveland, som også berømmer Larviks arbeid med byutvikling:

– Larvik kommune er superfremoverlente med byutvikling og prosjektutvikling. Vi i Europan Norge synes det har vært hyggelig og lærerikt å samarbeide med Larvik. 

Les om konkurransen på arkitektur.no

Folkepanelet Folkestemmen

I fjor høst etablerte kommunen et folkepanel med 30 innbyggere som representerte kommunens innbyggere i alder, kjønn og bakgrunn. Den yngste var 16 år, den eldste 72 år. Noen hadde bodd her hele livet, noen bare et halvt år.

I løpet av flere samlinger har de diskutert muligheter og utfordringer, og til slutt lande på en anbefaling om utviklingen av tomta.

Her kan du lese brevet fra Folkestemmen

Les mer om Folkestemmen her:

Frist 30. juli

Europan mottar rundt 1000 bidrag fordelt på alle tomtene. De norske tomtene fikk i forrige runde inn mellom 20 og 30 bidrag hver. 

Dette skjer fremover:

  • Mars: Europan 17 lanseres med 50 europeiske tomter
  • Juli: Fristen for å levere inn forslag/svar er 30. juli, offentliggjøres 12. september 
  • September: Larvik kommune og Europan presentere forslagene/svarene på en utstilling i Larvik
  • Oktober: Folkestemmen har sin siste samling og gir innspill til Europan-juryen
  • Desember: Europan kårer en vinner for hver tomt, tomtevinnere mottar 12 000 Euro av Europan

– Vi gleder oss veldig, og jeg er veldig spent på hva unge europeiske arkitekter tenker om hvordan vi kan lage gode forbindelser mellom sentrum og Indre havn, og kanskje enkelte kommer med ideer om et nytt bibliotek, avslutter Ingerid Heggelund.

Er du arkitekt og interessert i konkurransen? Les mer på Europans nettsider.

Europan17
TOMTER I EUROPAN: 5 i Norge, 47 i resten av Europa