Enorme seertall for Nerdrum-serie fra Stavern: – Over all forventning
Nærmere 800 000 nordmenn har så langt sett første episode av Familien Nerdrum, etter at TV-serien ble publisert 25. desember. Én ivrig seer er PR-ekspert Trond Blindheim - som spår et kraftig oppsving i antall besøkende for både museet og lokalsamfunnet.
«Jeg er ganske redd for mennesker generelt sett. For jeg vet at mennesker kan gjøre så mye vondt», er det aller første Odd Nerdrum uttaler i episode 1 av NRK-serien.
Samtidig har kunsteren nå fått et publikum han bare kunne drømme om gjennom programmet, der han og familien tilsynelatende har gitt produksjonsteamet full tilgang til sin private sfære på gården utenfor Stavern.
Og fra den første til sjuende og siste episoden bygges det opp mot åpningen av Nerdrum-museet i Sjøparken - som altså åpnet i april i fjor og tiltrakk seg 17 000 besøkende i sitt første leveår.
Nasjonal snakkis
Hva TV-serien kan bety for besøkstallene i 2025 blir foreløpig ren gjetning. Men en av landets fremste eksperter på PR, markedsføring og omdømme - dosent Trond Blindheim ved Institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania - spår en eksplosiv vekst i antall besøkende både for museet og lokalmiljøet.
Senest da Blindheim feiret nyttårsaften sammen med venner og kjente fikk han merke hvordan Nerdrum-serien er blitt en «snakkis».
– Alle på festen snakket om Nerdrum-serien, og omtrent alle hadde planer om å dra dit for å besøke museet, sier Blindheim.
Han beskriver serien som «den beste reklamen Nerdrum-museet kunne fått».
– Husk at en vanlig reklame på TV bare varer i 20-30 sekunder. Her sitter folk i timesvis for å se på. Det betyr at Nerdrum-museet vil bli et kjempestort trekkplaster for besøk. Og når tilreisende først er på museet, vil de fort kombinere det med andre tilbud i området, sier han.
På høyde med braksuksess
NRK er meget godt fornøyd med responsen på «Familien Nerdrum» så langt. En uke etter at alle de sju episodene ble lagt ut på strømmetjenesten NRK TV har totalt 755 000 sett første episode (365 000 lineært og 390 000 på strømme-TV).
Sistnevnte tall er helt på høyde med braksuksessen «Leo og de farlige», som satte strømmerekord på NRK TV (400 000 på samme tidspunkt).
– Det er fortsatt tidlig i publiseringen og tallene vil derfor stige betraktelig, men det vitner om stor interesse at over 200 000 allerede har sett Nerdrum-serien ferdig, sier publikumsanalytiker Iacob Christian Prebensen i NRKs analyseavdeling.
En av hovedpersonene i serien er Odd Nerdrums kone, Turid Spildo. Selv om hun personlig bare har sett programmet med «et halvt øye», forteller hun om et stort antall positive tilbakemeldinger etter at serien ble lansert.
– Hva synes du om at nesten 800 000 allerede har sett første episode?
– Over all forventning. Jeg trodde ikke det kom til å være så bra. Og jeg håper det gir en langsiktig virkning, for grunnen til at jeg gikk inn for å være med på dette er at museet er som et lite barn for meg. Som jeg gjerne vil skal stråle. Vi ønsker masse begeistrede mennesker på besøk, sier hun.
Seertall første uke for Familien Nerdrum på NRK
Episode 1 (43 minutter): 755 000 (lineært og strømming)
Episode 2 (43 minutter): 372 000 (kun strømming)
Episode 3 (46 minutter): 334 000 (kun strømming)
Episode 4 (43 minutter): 293 000 (kun strømming)
Episode 5 (47 minutter): 271 000 (kun strømming)
Episode 6 (54 minutter): 248 000 (kun strømming)
Episode 7 (52 minutter): 233 000 (kun strømming)
Tenker langsiktig
Paradoksalt nok holder museet vinterstengt fram til april, samtidig som interessen for Nerdrums kunst kanskje aldri har vært større.
På spørsmål om ikke familien har vurdert «å smi mens jernet er varmt», svarer Spildo slik:
– Nei, det har vi ikke tenkt. Det blir litt panikkartet. Jeg tror dette vil vare, og ha en langsiktig verdi.
– Hva synes du selv om serien?
– Jeg synes det ble bra. Jeg ser bare med et halvt øye, for jeg må ha en viss distanse. Ellers er det fort at man går i detaljer og ser på seg selv, sier hun.
FORVANDLET GAMMEL FABRIKK TIL MUSEUM: Slik ser det ut på Nerdrum Museum - der man har planer om å utvide med en andre etasje når midlene er på plass. Alle foto: Arve Kern
Administrerende direktør for Nerdrum Museum, Martin Romberg, sier det er flere grunner til at museet holder vinterstengt. Planen er å åpne igjen 10. april 2025.
Men helt stengte dører er det likevel ikke.
– Det er mange grunner til at planen hele tiden har vært å holde vinterstengt. Stavern er ganske dødt om vinteren, det koster mye med oppvarming og strømpriser, og det er mye som skal fikses og ordnes før vi åpner igjen. Men vi har åpent for omvisninger, spesialbestillinger og slike ting, opplyser han.
Himmelblå-effekten
I løpet av 2025 går foreningen Nerdrum Museum også i gang med prosjekteringen av andre etasje i den gamle fyrstikkfabrikken. Men det koster penger, og i tillegg til å søke om midler har derfor museet også åpnet for donasjoner på sin hjemmeside.
I så måte skader det ikke akkurat med massiv nasjonal oppmerksomhet.
Instituttleder og førstelektor for økonomi, markedsføring og jus ved Universitetet i Sørøst-Norge, Bjørn Ove Grønseth, trekker fram en rekke positive synergieffekter som NRK-serien kan skape for Larvik, Stavern og Nerdrum Museum.
– Eksponering gjennom TV kan gi langsiktige fordeler, sier han, og ramser opp tre punkter:
- Setter regionen "på kartet" for nye målgrupper, den kunstinteresserte
- Øker stoltheten og omdømmet blant lokalbefolkningen, lokal identitet og tilhørighet
- Kan føre til økt interesse og besøkstall til attraksjoner etter visning
Grønseth peker også på «Himmelblå-effekten», der turistene strømmet til øya Ylvingen og Helgelandskysten i kjølvannet av TV-serien på NRK.
– Besøkende ønsker å oppleve steder de har sett på skjermen. Det gir langsiktige økonomiske fordeler ved at eksponering gjennom TV kan øke regionens attraktivitet som reisemål. TV-serien kan også bidra til å utvide skuldersesongene for reiselivet. Mer turisme fordelt utover året og ikke bare i sommersesongen for Larvik og omegn sin del, sier Grønseth.