– De måtte til Larvik for å finne noen som kunne lage det

– De måtte til Larvik for å finne noen som kunne lage det

Svenskenes storstue for fotball, finnenes nasjonalarena for ishockey og konserter og den påkostede utenlandsterminalen på Gardermoen har alle én ting til felles: tak fra Larvik-bedriften Lett-tak. 

Innerst i næringsparken på Hegdal ligger suksessbedriften med 130 ansatte, som i fjor hadde en omsetning på rundt 300 millioner kroner. Der har de holdt til siden oppstarten i 1980. 

Porteføljen inneholder etter hvert noen ganske så imponerende signalbygg, der Lett-tak har stått for takkonstruksjonen. Av de mest kjente kan nevnes Telenor Arena, Friends Arena, Gardermoen Pir Nord, Håkons Hall, Jordal Amfi, Tampere Arena, Bergen Lufthavn Flesland og vår egen Bølgen kulturhus. 

Friends Arena. Foto Sweden Arena Management, Krook &Tjäder, Berg Arkitektkontor , Populous
Friends Arena i Stockholm har tak fra Larvik. Illustrasjon: Sweden Arena Management, Krook og Tjäder, Berg arkitektkontor

170 fulle trailere

Og Lett-tak gjør alt selv – fra konstruksjon, produksjon og til den ferdige monteringen. 

– Vår forretningsmodell er å lage flate, firkantede takelementer opp til 18 meters lengde, helt ferdig, som er skreddersydd til hvert enkelt bygg. Det tegnes, konstrueres og lastberegnes her av egne folk. Kravene er strenge, for de skal tåle vind, snø og alle typer last. Vi gjør det helt ferdig, laster i riktig rekkefølge på biler og sender det ut, før vi monterer det ferdig på taket, sier daglig leder Johan Aas. 

Da Lett-tak landet det prestisjefylte oppdraget om å levere tak til Finlands enorme innendørsarena, som åpnet i desember 2021, kjørte 170 fulle trailere fra Larvik med takelementer. 

– Det var et veldig spektakulært bygg, som også var krevende å utføre. De måtte til Larvik for å finne noen som kunne lage taket, sier Aas med et smil. 

Montering Av Tak 4, Tampere. Foto Lett Tak Systemer
Montering Av Tak 2, Tampere. Foto Lett Tak Systemer
Montering Av Tak 3, Tampere. Foto Lett Tak Systemer
Montering Av Tak 1, Tampere. Foto Lett Tak Systemer
Montering Av Tak 5 Siste Element Legges På, Tampere. Foto Lett Tak Systemer
  • Se bildeserie av arbeidet med Tampera Arena over (Foto: Lett-tak Systemer)!

– Det logiske ville jo vært å bruke noen i Finland, eller mye nærmere. Men det var også noen helt spesielle krav til taket, spesielt når det gjaldt lyd. Normalt sett er takelementet 40 centimeter høyt. Men elementene vi leverte der var over 80 centimeter, og da blir all tegning og beregning annerledes. 

Måneder med forskning og utvikling

I Tampere Arena går jernbanen inn i bygningen, slik at folk bare kan gå en etasje opp. Over selve arenaen, som tar 15 000 mennesker, ligger hotell og konferanselokaler. 

– Vi har stått for taket i midten av arenaen, som er krummet som en appelsin. Det er 8000 kvadratmeter med tak. I arenaen er det alt fra idrettsarrangement til rockekonserter, og så skal det være mulig å sove i rommene rundt her, selv om Metallica spiller under.

– Så vi brukte mange måneder på forskning og utvikling før vi kom fram til hvordan elementene skulle være, og gjorde tester på lyd i samarbeid med eksperter. Lyden skal ikke gå gjennom, men heller ikke forplante seg i bygningskroppen, forklarer Aas. 

I Lett-tak finnes det ansatte med bredt sammensatt kompetanse. Og ettersom det ofte dreier seg om avanserte matematiske utregninger, har man eksempelvis doktoringeniører både innen bygningsfysikk og statikk jobbende på Hegdal. 

Gardermoen Flyterminal Pir Nord. Foto Nordic Office Of Architecture
Pir Nord Gardermoen bød på tøffe utfordringer med krummingen av taket - men resultatet ble som det skulle. Foto: Nordic Office of Architecture

Arbeidene med Pir Nord Gardermoen stilte store krav til Larvik-bedriften - med tanke på hvordan taket er utformet. 

Konstruert som en flyvinge

– Det er et bygg som er morsomt å ha levert, og det er sånne oppdrag som utvikler organisasjonen, sier Aas. 

– Takelementet blir konstruert for å være vridd, men er bygget som et firkantet og avstivende element. Da må det kappes noen kanter så man får vridd det på plass i monteringen. Da har våre folk regnet ut hvor mange centimeter det går an å vri per meter, for å beholde styrken og egenskapene. 

– Hvordan kan flate takelementer se sånn ut til slutt? 

– Takelementene er jo formet som en flyvinge. Hvis du har gått inn for landing i litt røft vår, så har du kanskje sett at strukturene lever litt selv om de er stive. Sånn er det her også, sier Aas. 

DSCF8579
Daglig leder i Lett-Tak, Johan Aas.

Tidligere i år var han invitert som foredragsholder på «Torsdagstanken» i Larvik - der næringslivet og andre interesserte kan møtes for å bli inspirert - for å snakke om innovasjon og utvikling. 

For hvordan drive innovasjon når man tross alt har drevet med det samme i 43 år? 

Tidligere i oktober brøt Lett-tak en ny barriere da de leverte tak til Helsehuset Os i Innlandet. Aas kaller det en «historisk milepæl». 

Knarvik Kirke. Foto Reiulf Ramstad Arkitekter, Melissa Hegge
Nye Jordal Amfi. Foto Hille Melbye Arkitekter
Bølgen Kulturhus
Power House I Porsgrunn. Foto Powerhouse.No, Ivar Kvaal
Håkons Hall. Foto Olympiaparken
  • Bilde 1: Knarvik kirke (Foto: Reiulf Ramstad Arkitekter, Melissa Hegge)
  • Bilde 2: Nye Jordal Amfi (Illustrasjon: Hille Melbye Arkitekter)
  • Bilde 3: Bølgen Kulturhus
  • Bilde 4: Power House i Porsgrunn (Foto: Ivar Kvaal)
  • Bilde 5: Håkons Hall på Lillehammer (Foto: Olympiaparken)

Miljøvennlig

– I 43 år har vi bygget takelementene med stålkanal, men her leverte vi det første trebaserte elementet. Vi ble trigget av at en av leverandørene våre  leverte noe som heter kerto LVL, som er laget av en veldig sterk finerkvalitet. Det gjør at vi kan droppe stålkanalen, som gjør at det blir enda bedre miljøegenskaper på elementene. Men vi måtte kjøre mange egne tester for å regne ut hva det kan tåle. 

– Dette med miljø har vært en viktig trigger for produktutvikling, og derfor er det spennende å ha levert det første prosjektet med et rent trebasert element. Mer miljøvennlig enn dette er det ikke mulig å lage tak for øyeblikket, sier Aas.

Han kunne ønske at det også fantes konkurransedyktige alternativer til tungtransport når det gjelder å frakte takelemtene rundt til de ulike oppdragsgiverne. 

– Det er billigst å kjøre på vei. Sånn burde det ikke vært. Det positive er at det ikke er langt å komme seg ut på E18 fra her vi holder til, selv om vi skulle gjerne sluppet å kjøre den kronglete veien om Øya. Men generelt ligger vi bra til. Vi er sentralt plassert med tanke på hvor det bygges mest, som er sør for Trondheim, sier Aas. 

I Lett-tak har man en ingeniøravdeling på 15 personer, og den daglige lederen peker på at det er viktig for Larvik  å kunne tilby attraktive arbeidsplasser for flinke folk fra alle fagomåder. 

– Vi klarer stort sett å få tak i folk lokalt til de fleste roller i bedriften. Det er folk som skaper gode løsninger, slik vi leverer. Det er derfor helt avgjørende for videre vekst og utvikling at vi kan tilby attraktive arbeidsplasser og et godt sted å bo, sier han.