Festivalfeber i Larvik: – Nå firedobler vi omsetningen

Festivalfeber i Larvik: - Nå firedobler vi omsetningen   

Opp mot 80 000 mennesker er innom Stavernfestivalen de neste fire dagene. For deler av næringslivet i Larvik er det blant årets mest innbringende dager - og enkelte gjør sitt ytterste for å utnytte potensialet maksimalt.

Vi tok en spørsmålsrunde blant noen aktører både i Larvik sentrum, i Indre havn og ved Fritzøe Brygge for å sjekke pulsen idet festivalmoroa begynner. 

Hvordan merker de at Stavernfestivalen er i byen? Og tar de noen spesielle grep mens den pågår? 

Tollgarasjen Stavernfestivalen
Larvik By Foran Stavernfestivalen 11

De to driverne av Tollgarasjen: Peder Hesselberg (til venstre) og Eirik Emhjellen. På bilde 2: Teltet som er slått opp i Indre havn. 

TOLLGARASJEN

Eirik Emhjellen, driver

– Vi kommer til å ha preparty og afterparty i forbindelse med Stavernfestivalen, og holde åpent fra klokka 12 til 02.30. Vi har slått opp telt og utvidet innelokalet vårt. Utendørs har vi åpent til klokka 01.00. Vi kan garantere en del folk og god stemning, og så prøver vi å fikse en DJ. 

– Dere slår litt ekstra på stortromma sammenlignet med vanlig? 

– Vi ser at plasseringen vår, og lokalet her, er ekstra gunstig nå. Vi vet at en del av våre venner har savnet afterparty og preparty for Stavernfestivalen, og tenker at det er en perfekt anledning for oss å gjøre noe med. Dette er et tilbud til festivalgjengere og andre som ønsker å fortsette festen. 

Kiwi Fritzøe Brygge
Daglig leder ved Kiwi Fritzøe Brygge, Einar Stensheim, må ha dobbelt så mange ansatte på jobb under Stavernfestivalen.

KIWI FRITZØE BRYGGE

Einar Stensheim, daglig leder

– Vi opplever et voldsomt trykk og kraftig økning i omsetning. Festivalen er veldig positiv for oss i næringslivet. 

– Hvor mye øker omsetningen? 

– Den tre- og firedobles i disse dagene. Det er helt fantastisk at det skjer noe sånt i byen her, og vi sysselsetter i hvert fall dobbelt så mange ansatte mens festivalen pågår. Og vi har selvsagt erfaringstall på hvilke varer det går mest av, som vi har kjøpt inn i store porsjoner. Det er ikke til å legge skjul på at det går mye til typisk festivalforbruk: snacks, øl og cider.  

Larvik By Foran Stavernfestivalen 16
Apoteker Kornel Kiss holder fram varene som er mest etterspurt blant festivalgjengerne.

VITUSAPOTEK FRITZØE BRYGGE

Kornel Kiss, apoteker

– Ungdommene kommer gjerne i flokk hit. Det går mye i solkrem og hodepine, egentlig. 

– Hva annet? 

– Resorb (reseptfri væskeerstatning som tilfører kroppen væske og salter for en raskere innhenting) og gnagsårplaster. Og kanskje en og annen angrepille. Det kan være litt trykk her.

Larvik By Foran Stavernfestivalen 4
Daglig leder ved Il Passatore, Anastasiya Canazza.

IL PASSATORE

Anastasiya Canazza, daglig leder

– Vi merker det særlig den første dagen når alle reiser inn i Larvik, og den siste dagen når de skal ut av Larvik. Masse ungdom kommer for å spise lasagne og pizza. 

– Hva med dagene i midten? 

– Det er ikke stille, for det kommer folk som er på ferie og ikke på festival. Men da er det ikke så mye ungdom. 

Larvik By Foran Stavernfestivalen 9
Taxisjåfør Kaiwan Hussein har sine beste arbeidsdager under Stavernfestivalen.

KAIWAN HUSSEIN

Taxisjåfør, Vestfold Taxi

– Stavernfestivalen er bra for byen. Vi tjener mest penger i dagene det er festival. Det er koselig med mye folk som kommer og går.

– Hvor mye har du å gjøre de kommende dagene? 

– Det er forskjell på disse dagene og resten av året. Vi kjører hele tida, fra formiddagen til etter midnatt. 

Larvik By Foran Stavernfestivalen 3
Daglig leder ved Hungry Heart, Oda Brandsæter Karlsen.

HUNGRY HEART: 

Oda Brandsæter Karlsen, daglig leder

– Vi vet av erfaring at vi merker det godt når Stavernfestivalen er i byen. Ofte er det mange som er litt slitne etter festen kvelden før som vil ha noe godt å spise før en ny festivaldag, og kanskje en sein frokost, mens noen bruker oss som et vorssted. I hvert fall de som kommer utenbys fra. Vi pleier å ha en veldig god omsetning under Stavernfestivalen. Det er gode dager for oss. 

Glassmesteren
Daglig leder for Glassmesteren, Tina Hem.

GLASSMESTEREN: 

Tina Hem, bar- og restaurantsjef 

– Vi får besøk av en del ungdom i forskjellige aldre som tar seg en lunsj. De vil gjerne ha en burger og en øl, eller en Farris fordi de ikke orker mer øl, he-he. Det er koselig med de som kommer, men det er ikke snakk om de store folkemengdene.

– Hva tror du er grunnen til det? 

– Som festivaldeltaker er det veldig kjekt når ting ligger i nærheten og i umiddelbar rekkevidde, og det har de sørget for inne på området der. Men de som har lyst til å komme til byen, kommer til byen. Og da tar de seg kanskje en is på torget og en lunsj her.  

Henrik Falkensten 6
Stavernfestivalen var møteplassen der Henrik Falkensten (til venstre) og Ola Kinserdal fikk ideen om restaurantdrift i Larvik.

ATTRÅ/PIENO

Henrik Falkensten, driver 

– Vi kommer til å ha vanlige åpningstider, og åpner Pieno klokka 12 hver dag. Vi har allerede et prosjekt vi kaller Club Pieno, som er en fast greie på fredag og lørdag hvor det er litt mer «upbeat» stemning, og hyggeligere priser. Det opplegget vil leve i dagene under Stavernfestivalen også, og så håper vi på litt liv og røre før folk drar på festival og kanskje etterpå også. 

– Vi har også et lite sideprosjekt med Norway oyster, som holder til i Nøtterøy-området. Vi skal ha en samarbeidsstand på Premium-området inne på Stavernfestivalen med dem. De leverer ferske stillehavsøsters, og vi lager konseptuelle østers med egne sauser.