
Valgte Larvik da 100 ansatte skulle inn i nye lokaler
Da NAV Hjelpemiddelsentralen for tre og et halvt år siden besluttet å samlokalisere driften i Vestfold og Telemark, falt valget på Larvik. De neste par ukene flytter 100 ansatte inn i splitter nye kontorlokaler på Amundrød Næringspark.
– Vi er kjempeglade for å være i mål. Beslutningen om å flytte ble tatt i januar 2020, og nå er vi klare for å komme på plass. Folk gleder seg masse, sier avdelingsdirektør Malin Skåtun i NAV Hjelpemiddelsentralen Vestfold og Telemark.
Leiekontraktene i Skien og Sandefjord - der Hjelpemiddelsentralen har holdt hus tidligere - utløper i oktober. Nå går man fra to lokasjoner til én.
– Hva gjorde at valget falt på Larvik?
– Det ble gjort en lang utredning der vi så på hvor majoriteten av innbyggerne bor i disse to fylkene. Deretter var vurderingen at det mest hensiktsmessige var å holde til nær E18, for vi har mye logistikk med varer inn og ut, sier Skåtun.

Næringssjef i Larvik kommune, Dag Trygve Enden, gleder seg stort over flyttingen til Amundrød.
– Vi er glade for at Hjelpemiddelsentralen valgte Larvik når de skulle slå sammen kontorene i Vestfold og Telemark til en felles hjelpemiddelsentral. Den nye sentralen skal betjene begge fylkene, og er nok et bevis på at Larvik er det sentrale midtpunktet i regionen, sier han.
Allerede torsdag stenger dørene i Skien og Sandefjord, og de fleste ansatte går over på hjemmekontor i påvente av å flytte inn i de nye lokalene. Derfra anslår Skåtun at man delvis er i gang 2. oktober, og fullt operative fra 4. oktober.
– Vi får et større og mer robust fagmiljø ved å samle ansatte, i tillegg til funksjonelle lokaler tilpasset moderne logistikk, sier avdelingsdirektøren.

NAVs hjelpemiddelsentral er ment for alle innbyggere som har varig (over 2 år) og vesentlig redusert funksjonsevne på grunn av sykdom, skade eller lyte (for eksempel syn, hørsel, dysleksi).
– Hvis en innbygger har behov for et hjelpemiddel, for eksempel en rullestol, så tar vedkommende kontakt med kommunen sin. En ergoterapeut utreder deretter behovet, og så sendes søknad til oss i NAV for hjelpemiddelet man skal ha. Dette hjelpemiddelet sendes ut til kommunen, og videre til personen som trenger det, sier Skåtun.