
Selv utenfor festivalgjerdene legger de igjen opp mot 100 millioner i Larvik
De startet med 172 betalende gjester det første året, men Stavernfestivalen har for lengst etablert seg som en av landets største og best besøkte musikkfestivaler. Samtidig er arrangementet en større motor for lokal verdiskaping enn mange i Larvik kanskje er klar over.
For selv om regn og festival er en dårlig kombo, er det utelukkende positivt når det drypper på vårt lokale næringsliv i dragsuget av en vellykket festivaluke på Larvik Golf Arena.
Og det er ikke akkurat småpenger det er snakk om: Nordens største analyse- og rådgivningsselskap innen spons, sport og event - Sponsor Insight - gjennomførte en undersøkelse blant et representativt utvalg festivaldeltakere etter fjorårets utgave av Stavernfestivalen.
«Hvor mye penger tror du at du brukte i løpet av festivalen, enten på selve festivalen eller i nærområdene?» var ett av spørsmålene de rundt 500 respondentene tok stilling til.

3635 kroner per deltaker
Svarene viser at at hver festivaldeltaker i snitt la igjen 2134 kroner på selve festivalområdet. Utenfor festivalområdet, i kategorier som overnatting, varehandel, restauranter/bespisning, lokal transport og opplevelser, var totalsummen 3635 kroner i snitt per festivaldeltaker.
På enkeltdager er mellom 25 000 og 30 000 unike personer innom Stavernfestivalen. Ut fra det antallet kan man anslå at mellom 90 og 100 millioner kroner ble lagt igjen i Larvik i løpet av fjorårets festival - bare utenfor festivalområdet.
– Oi! utbryter Larvik-ordfører Birgitte Gulla Løken.
– Det viser jo virkelig betydningen av Stavernfestivalen. At det har slike ringvirkninger også utenfor festivalområdet synes jeg er interessant og gøy. Selv om Larvik står litt på hodet noen dager må jeg bare oppfordre innbyggerne til å være tålmodige. For denne festivalen betyr mye for oss, og den setter Larvik på kartet, sier hun.
Og da har hun ikke nevnt verdien som ikke nødvendigvis måles i kroner og øre, men som handler om at festivalen gjennom 24 år har vært en garantist for gode sommerminner og musikkopplevelser - både for lokalbefolkning og tilreisende.
Jeg har stått der på natta med pølser og nattmat da folk kom hjem. Det er gode minner.
Selv er Gulla Løken en av mange foreldre i Larvik som i en årrekke har åpnet hjemmet sitt for sommerferierende barn med tilhørende vennegjenger utenbys fra - som trenger et sted å være de dagene festivalen pågår.
– Da har det vært madrasser over hele stua og alle rom okkupert. Jeg har stått der på natta med pølser og nattmat da folk kom hjem. Det er gode minner, og jeg liker den festivalstemningen som preger kommunen i disse dagene, sier hun.
Eller som en av nøkkelpersonene i restaurantsatsingen i Grandkvartalet, kjøkkensjef Ola Kinserdal, uttalte etter å ha flyttet til Larvik i fjor:
– Stavernfestivalen var mitt første møte med Larvik. Vi teltet i hagen, danset og koste oss!

– Vi har ti festivaler, der Stavern i prinsippet er den viktigste for oss. Selv om de i Stavanger, Trondheim og Tromsø kanskje ikke synes det er så artig å høre
Lokomotiv og hjertebarn
Sky Agency har ti musikkfestivaler i Norge i sin portefølje, hvorav Stavernfestivalen er å anse som «lokomotivet og hjertebarnet».
I hvert fall om man skal lytte til Odd Arvid Strømstad, som har produsert alt fra Eurovision Song Contest til Nobels fredspriskonsert - men som nå er en del av Sky Agency og dermed Stavernfestivalen.
– Vi har ti festivaler, der Stavern i prinsippet er den viktigste for oss. Selv om de i Stavanger, Trondheim og Tromsø kanskje ikke synes det er så artig å høre, sier Strømstad muntert.
– Hvorfor betegner du Stavernfestivalen som lokomotivet og hjertebarnet?
– Festivalen har en fantastisk arena, det må jeg si. Og den ligger på solkysten, hvis vi ser bort fra været i fjor. Arenaen har et voldsomt potensial. Om nødvendig kan den utvides, og de to eierne (Christoffer Huse og Trond Øivind Opsahl) har voldsomme ambisjoner, selv om de fikk seg en nesestyver med været i fjor, sier han.
STOR OPERASJON: Mange jobber året rundt for tre dager med deilig festivalkaos - og de siste dagene er selvsagt de mest intense.
I 2024 ble Stavernfestivalen utvidet med en ekstra dag, til fire festivaldager. Allerede ved festivalens slutt konkluderte man med at 2025-utgaven ville gå tilbake til tre dager.
– Det er nok det ideelle antallet dager. I et normalår kan campen på Stavernfestivalen være utrolig fint, som er en ekstra styrke ved festivalen her. Ser man på alle vennegjengene som kommer hit er de i snitt 9,6 personer. La oss si at det i en vennegjeng på ni personer er to som har veldig lyst til å dra - da er sjansen stor for at de sju andre også blir med, sier Strømstad.
Og legger til:
– Larvik og Stavern er et sommerferieområde. Det er absolutt en stor fordel. Gitt optimale forhold og gode artister, tror jeg det er uendelige muligheter.

Frir til næringslivet
Etter et år i Sky Agency har han også merket seg enkelte forbedringspunkter. Det ene handler om å få næringslivet i Larvik til å ta enda større eierskap til Stavernfestivalen.
– Lokalpolitikerne jeg snakket med i Larvik er kjempepositive, og spør hva de kan gjøre for å hjelpe. Jeg opplever at det lokale næringslivet sitter litt mer på gjerdet, i hvert fall sammenlignet med hva vi er vant med fra Bergen og Stavanger. Vi har ganske mange nasjonale partnere på Stavernfestivalen, men ikke så mange lokale. Dette kan være en bra plass å engasjere seg for næringslivet og potensielle partnere. Jeg har en følelse av at folk ikke helt tenker at det er deres arrangement. Så den koden har vi nok ikke knekt 100 prosent ennå. Det er nok mye vi kan gjøre for å spre ordet og skape enda mer engasjement gjennom året, tror Strømstad.
Denne uka var den nye daglige lederen av Larvik næringsforening, Randi Humborstad, på omvisning ute på festivalområdet. Etter 15 år i Måløy i Vestland har hun flyttet til Stavern - og i år skal hun på festival for første gang sammen med døtrene på 13 og 15 år.
– Jeg har tenkt på det tidligere, men kanskje tenkt at jeg er litt gammel. Nå har jeg et godt alibi med døtrene, som gleder seg veldig. Og det gjør jeg også, sier hun.

Humborstad har allerede rukket å gjøre seg noen refleksjoner etter å ha møtt eierne av Stavernfestivalen - med tanke på framtidig samarbeid med lokalt næringsliv i Larvik.
Stor, lokal bidragsyter
– Festivalen skaper store ringvirkninger lokalt, både for reiselivsbransjen, servering, transport og overnatting, men sikkert også en del lokale leverandører. Samtidig har jeg forstått at det er muligheter for at det kan dryppe enda mer på lokalt næringsliv hvis vi kan få til mer samarbeid. For eksempel er det masse transport av utstyr og store maskiner i sving, sier hun.
DNB - som er generalpartner for Stavernfestivalen - har beregnet at Stavernfestivalen AS i løpet av et år bidrar med nærmere 17 millioner kroner til samfunnet i form av skatter og avgifter.
«Gjennom tjenester fra underleverandører skaper Stavernfestivalen AS indirekte 25 arbeidsplasser hos andre bedrifter», heter det også i presentasjonen fra DNB.

Men for at Stavernfestivalen skal kunne eksistere også i framtida - i hvert fall med tilsvarende posisjon som i dag - er den avhengig av å holde seg relevant blant festivalgjengerne. Og der jobber de ansatte kontinuerlig med å fornye både konsept og utforming av festivalområdet.
– Hva tror du er den viktigste drivkraften for om folk kjøper billett - opplevelsen eller artistlista?
– Utgangspunktet er at vi er en musikkfestival og at det er programmet som gjelder. Men det handler også om å bygge folkefesten rundt, og sommerminnene du kan skape her. Mange har truffet hverandre på Stavernfestivalen, og noen har nok gått fra hverandre. Folk som kommer hit skal få oppleve fantastiske artister, men ofte er det vel så viktig å møte vennegjengen og skape sommerminnene. Mange kjøper billett før vi har lagt ut en eneste artist, fordi de må tilbake og ha opplevelsen. Men mange kjøper også mye på været. Så værmeldingen betyr også mye, sier markedssjef Inge Barikmo i Stavernfestivalen.